Keseluruhan Bilangan Dun Memenangi Kerusi Parti

Meskipun memenangi 22 kerusi Dun namun bilangan itu tidak sampai separuh daripada keseluruhan 45 kerusi Dun yang ditandingi parti berkenaan. Mari Mengundi itulah perkataan yang sinonim sewaktu Pilihanraya Umum diadakan.


Keputusan Pru 14 Pilihanraya Umum 2018 Dun Parlimen

Daripada 36 kerusi Dun yang dipertandingkan di Kedah pula PKR menguasai 18 kerusi Pas menang 15 kerusi dan BN tiga manakala di Perak PKR menang 29 kerusi BN 27 dan Pastiga daripada keseluruhan 59 kerusi Dun.

Keseluruhan bilangan dun memenangi kerusi parti. 50 kerusi pkr amanah 11 ppbm 13 dan dap 42. Keputusan pru 14 spr parlimen dan dun pilihan raya umum 2018 telah diadakan pada 9. Parti politik lain seperti Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu USNO Parti Liberal Demokratik LDP dan Parti Cinta Sabah PCS tidak berjaya memenangi sebarang kerusi.

Keputusan ini juga menunjukkan UMNOBN dibawah pentadbiran. Ini disebabkan Negeri Sarawak adalah terkecuali daripada mengadakan. Mohd Shafie sendiri berjaya memenangi kerusi Dun Senallang dengan mengalahkan Datuk Seri Nasir Tun Sakaran iaitu sepupunya sendiri dengan majoriti 5301 selain mempertahankan kerusi Parlimen Semporna yang dimenanginya.

Namun pilihan raya umum kali ke 14 tahun 2018 adalah membabitkan pertandingan 505 kerusi Dewan Undangan Negeri DUN sahaja dan 222 kerusi Parlimen. PKR yang bertanding menggunakan logo sendiri menang di DUN Inanam dan Api-Api sementara hanya berjaya mengekalkan satu kerusi sahaja iaitu Kadamaian. Selain GRS dan WARISAN.

Timbalan presiden parti yakin mereka mampu memenangi sekurang-kurangnya 70 kerusi. Tanpa parti Bersatu pula yang memenangi 13 kerusi parlimen cita-cita PH untuk menawan Putrajaya mungkin tidak kesampaian. Secara keseluruhan terdapat 222 kerusi parlimen dan 576 kerusi dun terkini di seluruh negara.

Mohd Shafie sendiri berjaya memenangi kerusi DUN Senallang dengan mengalahkan Datuk Seri Nasir Tun Sakaran iaitu sepupunya sendiri dengan majoriti 5301 selain mempertahankan kerusi Parlimen Semporna yang dimenanginya. UMNO memenangi 14. Dengan memenangi 38 kerusi parlimen dan 99 kerusi dun membantu gabungan pembangkang menambah bilangan kerusi di parlimen sehingga 89.

Secara keseluruhan gabungan itu memperoleh 121 kerusi parlimen cukup untuk membentuk kerajaan yang stabil. - Pakatan memenangi 104 kerusi parlimen manakala dap meraih sembilan kerusi di sabah dan sarawak. Sedia maklum sebanyak 22 buah parlimen dan 56 dewan undangan negeri dun yang akan dipertandingkan pru kali ini di negeri selangor.

Meskipun memenangi 22 kerusi Dun namun bilangan itu tidak sampai separuh daripada keseluruhan 45 kerusi Dun yang ditandingi parti berkenaan. Namun pilihan raya umum kali ke 14 tahun 2018 adalah membabitkan pertandingan 505 kerusi dewan. Jumlah kerusi barisan nasional.

PAS terkenal sebagai parti yang mewakili komuniti Melayu luar bandar dan berhasrat untuk menukar sistem pemerintahan. Secara keseluruhan terdapat 222 kerusi Parlimen dan 576 kerusi DUN terkini di seluruh negara. Mohd Shafie sendiri berjaya memenangi kerusi Dun Senallang dengan mengalahkan Datuk Seri Nasir Tun Sakaran iaitu sepupunya sendiri dengan majoriti 5301 selain mempertahankan kerusi Parlimen Semporna yang dimenanginya.

Sebelum ini abang johari menuntut agar sarawak dan sabah diberikan satu pertiga daripada kerusi di. 3000 ahli pkr tanjong manis keluar parti. Diikuti pas 18 parti warisan sabah 8 bebas 2 pbs 1 upko 1 pbrs 1 dan star 1.

Pertambahan keahlian pas meningkatkan keyakinan parti itu untuk memenangi 40 kerusi parlimen kerana ia sekali gus meningkatkan sokongan orang ramai. Pertempuran Memenangi Kerusi Marginal. Pemerintah Barisan Nasional BN memenangi pilihan raya umum 2008 dengan 140 kerusi menjadikannya keputusan terburuk gabungan itu sejak pilihan raya 1969 sebagai Parti PerikatanGabungan pembangkang Pakatan Rakyat PR mendapat 82 kerusi dengan itu menghalang BN mendapat majoriti dua pertiga yang diperlukan untuk meluluskan pindaan terhadap Perlembagaan.

Bagi 60 kerusi Dun di Sabah BN memenangi 29 kerusi PKR dua DAP enam Parti Warisan Sabah 21 dan Parti Solidariti Tanah Airku dua. Pakatan memenangi 104 kerusi parlimen manakala dap meraih sembilan kerusi di sabah dan sarawak. Keputusan Pru14 Keseluruhan Parlimen Nama Parti Jumlah Kerusi Parlimen.

Notificationt notificationpartya TELAH MEMENANGI KERUSI PARLIMEN notificationseatkno. Junho 1 2021. Keputusan Rasmi Undi PRU 14 DUN Dan Parlimen Result PRU.

Berikut dikongsikan keputusan PRU 14 iaitu keputusan rasmi undi Pilihanraya Umum Malaysia ke 14 tahun 2018. Diikuti pas 18 parti warisan sabah 8 bebas 2 pbs 1 upko 1 pbrs 1 dan star 1. Bagi kerusi DUN pula BN memenangi sebanyak 453 daripada 505 kerusi yang dipertandingkan Abdul Rashid Moten 2009.

Tiga parti pembangkang utama yang bersaing dengan BN semasa PRU 2008 adalah PAS Democratic Action Party DAP dan Parti Keadilan Rakyat PKR. Sementara itu GRS iaitu parti gabungan yang menang memenangi 38 kerusi. Sekiranya anggota parlimen Batu P Prabakaran yang disokong PKR diambil kira jumlah itu.

Jumlah keseluruhan ahli parlimen dalam Pakatan Harapan PH dan Warisan ketika ini adalah 134 iaitu kurang 14 kerusi untuk mendapatkan dua pertiga majoriti parlimen. Tidak terkecuali tahun 2018 apabila rakyat akan turun mengundi untuk memilih wakil rakyat mereka pada 9 Mei 2018. 50 kerusi pkr amanah 11 ppbm 13 dan dap 42.

Meskipun memenangi 22 kerusi DUN bilangan itu tidak sampai separuh daripada keseluruhan 45 kerusi DUN yang ditandingi parti berkenaan. Secara keseluruhan pakatan Warisan Plus yang juga merangkumi PKR dan UPKO memenangi 32 kerusi.


Pemilu Myanmar Partai Suu Kyi Resmi Menang Telak Di Atas 50 Persen Halaman All Kompas Com


Berakhirnya Gelora Politik Sabah 1 Pru Sinar


LihatTutupKomentar