Orang Islam Dalam Kerusi Parlimen Pakatan Harapan

PKR Negeri Perlis optimis tiga kerusi Parlimen mampu menjadi milik Pakatan Harapan PH dalam pilihan raya umum PRU ke 15 yang akan datang. Siapa pengkhianat sebenar Tun M atau Jho Low Ezam.


Jangan Terlalu Tegar Anti Umno Utusan Digital

Individu-individu bertanding sibuk ke sana ke mari dalam usaha memenangi hati rakyat untuk meraih undi dan ahli-ahli parti pula.

Orang islam dalam kerusi parlimen pakatan harapan. Walaupun kumpulan seperti MCA dah suarakan kebimbangan pasal sokongan komuniti Cina terhadap Mahathir mereka mengakui yang pimpinan Mahathir dalam Pakatan Harapan sangat diterima baik. JUMLAH 112 KERUSI. Hasil semakan dan analisa saya dari keputusan rasmi Suruhanjaya Pilihanraya SPR berikut adalah pecahan kerusi ahli dewan rakyat di parlimen mengikut pecahan kerusi muslim dan bukan muslim.

Kerusi parlimen yg akan ditandingi PPBM. UMNO dan PAS perlu melihat sejarah lama. Pakatan ini mendapat majoriti mudah 113 kerusi di Dewan Rakyat.

Kedua negarawan ini saling melengkapi dan sama-sama mengukir jasa khasnya di dalam PAKATAN HARAPAN. Hishamudin tidak layak menjadi Menteri Perhahanan semula. Pilihanraya Umum ke-14 telah rasmi diumum pada 09 Mei 2018.

BUKAN ISLAM 71 KERUSI. PKR 35 ISLAM 16. PAS boleh menang 23 kerusi Parlimen jika bekerjasama dalam MN kata Nazri.

PAN 6 ISLAM 6. Mahathir meletakan jawatan sebagai Perdana Menteri pada 24 Februari 2020. Pilihan raya ini dimenangi oleh Pakatan Harapan PH yang sebelum ini merupakan pembangkang utama di Parlimen Malaysia.

Pasca PRU-13 yang lepas menunjukkan kerusi parlimen di kalangan orang-orang bukan Islam semakin bertambah dalam pakatan pembangkang. Dengan itu jawatan perdana menteri yang disandang oleh Bersatu yang menguasai hanya 26 kerusi Parlimen kini menjadi tanda tanya malah rebutan antara Bersatu dan PKR. PECAHAN KERUSI DALAM PAKATAN HARAPAN.

Tapi sayang seribu kali sayang ahli-ahli parlimen muslim khususnya dalam Pakatan Harapan telah gagal membawa suara umat islam di parlimen kerana terpaksa tunduk dengan tuntutan DAP konflik dalaman dan pecah belah sesama parti terlalu sibuk merebut jawatan dan pelbagai lagi isu yang jelas membuktikan ketidakwibawaan mereka dalam menerajui kerajaan yang merupakan. Pimpinan PH bertemu Speaker minggu depan desak buka sidang Parlimen. Oleh itu Pas meninggalkan ideologi yang diperkenalkan olehnya untuk bekerjasama dengan Dap yang kononnya untuk memperkenalkan Islam kepada pemimpin-pemimpin Dap iaitu konsep tahalluf siasi.

Ditambah dengan 8 kerusi yang dimenangi Parti Warisan Sabah mereka mempunyai 121 kerusi keseluruhannya di Parlimen cukup bagi membentuk kerajaan baharu. Sejarah Penubuhan Parti KeADILan Rakyat dan Pakatan Harapan. Tidak timbul soal parti mana yang kuat kerana pada asasnya yang masuk PRU 14 bukan KEADILANBERSATUDAP atau AMANAH.

DAP yang tidak pernah memperolehi lebih dari 18 kerusi mendapat 42 kerusi kerana sokongan orang Melayu yang saya bawa katanya dalam temubual dengan China Press. Pakatan Harapan 60 kerusi Barisan Nasional 62 kerusi Parti Islam SeMalaysia 18 kerusi. Kerusi Parlimen dengan majoriti mudah.

DAP 61 ISLAM 6. PPBM 10 ISLAM 10. Pengumuman itu dikeluarkan melalui satu writ oleh SPR sebagai rujukan kepada parti dan calon dalam persediaan menghadapai pilihanraya itu nanti.

Senarai kerusi berdasarkan parti hasil persetujuan Pakatan Harapan. Ia dijangka mengukuhkan kedudukannya di Parlimen menerusi lapan lagi kerusi yang dimenangi Parti Warisan Saba h yang mengu-mumkan sebelum ini untuk menyertai PH di peringkat persekutuan. Oleh Prof Ramlah Adam.

Orang Islam-Melayu serta pertambahan kerusi Parlimen di negeri majoriti Melayu boleh diusahakan. Dr Xavier tolak persepsi media kaitkan beliau dengan rasuah. BN yang diketuai Datuk Seri Najib Razak memenangi 79 kerusi jauh berbanding 132 yang dikuasainya sebelum ini.

Malah walaupun dengan 40 Pakatan akan masih mempunyai sokongan yang cukup untuk memenangi kerusi parlimen yang mempunyai penduduk India yang ramai. Belajar bagaimana nak pimpin misalnya elemen Melayu dalam UMNO Islam dalam PAS. ISLAM 41 KERUSI.

Manakala lain-lain parti PH seperti Amanah yang menguasai 11 kerusi dan Warisan di Sabah yang menguasai sembilan kerusi Parlimen dikesan memberi sokongan kepada Dr Mahathir. Jangan nak tadbir negara tapi pembahagian kerusi pun bermasalah Itu perlu segera diselesaikan kerana kita tak tahu bila waktu untuk diadakan PRU15 mungkin minggu depan tahun depan. Tapi sayang seribu kali sayang ahli-ahli parlimen Muslim khususnya dalam Pakatan Harapan telah gagal membawa suara umat Islam di parlimen.

Keputusan Rasmi PRU14 Kerusi Parlimen dan Kerusi DUN. Pakatan Harapan secara rasmi diberi mandat selama 22 bulan sahaja sebelum digulingkan dalam satu krisis politik oleh parti komponen PH beberapa individu ahli parlimen yang melompat parti dan bersekutu dengan parti-parti politik dari blok pembangkang selepas Tun Dr. Menurut Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Negeri Perlis Amran Kamaruddin keyakinan ini bukanlah satu omongan kosong tetapi berdasarkan kepada sokongan rakyat negeri Perlis tatkala ini yang mahu perubahan.

Laman ini akan sentiasa mengemaskini mengenai keputusan rasmi PRU14 yang berlangsung nanti. Ketika mana negara sedang hangat dilanda demam Pilihan Raya Umum ke-14 yang bakal menjelma 9 Mei 2018 ini hampir kesemua rakyat Malaysia merasai bahangnya. Yang berjaya menawan hati rakyat di PRU14 ialah PAKATAN HARAPAN yang menggunakan bendera Parti Keadilan.

Cuma 41 orang dan yang bukan Islam 71 orang. Untuk rekod PH memenangi 89 kerusi pada pilihan raya 2013 dengan DAP memperolehi 38 kerusi parlimen. Ini yang orang Melayu kena kira dan paham betul-betul berapa suara Melayu dan Islam.


Ahli Dewan Rakyat Parlimen Malaysia Ke 14 Wikipedia Bahasa Melayu Ensiklopedia Bebas


Penantian Panjang Nurul Hana Terhadap Kepulangan Seorang Bapa Anwar Ibrahim


LihatTutupKomentar